Saturday 3 September 2011

Jodoh (sudah tertulis, Insyaallah)

Kadang-kadang Allah hilangkan sekejap matahari kita, lalu DIA datangkan
guruh dan kilat... Puas kita menangis...menunggu dan mencari ke mana
hilangnya matahari kita... Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi
yang indah :)

“Pilihlah jodoh dengan dua cara. Pertama, jadilah orang yang baik. Insya-Allah, kita akan mendapat jodoh yang baik. Kedua, ikutlah pilihan orang yang baik. Orang yang baik akan memilih yang baik untuk jadi pasangan hidup kita.” (Petikan dari Genta Rasa blog)

Petang nh, buat sedikit reading. Apa yang kita miliki hari ini tak semetinya akan menjadi milik kita utk selamanya. Justeru itu, kita haruslah Redha dengan ketentuanNya. Selalu lah berdoa agar menjadi redha:
Ya Allah, jadikanlah aku hambaMu yang sentiasa redha, yang istiqamah dalam mencintaiMu :")
Yesss, janji ALLAH itu pasti. Bersabarlah wahai sayang!

"Dan bahwasanya dialah yang menciptakan berpasangan laki-laki dan perempuan"
(An Najm:45)

"Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat akan kebesaran Allah"
(Adz Dzaariyaat:49)


"Hawa dijadikan daripada rusuk kiri Adam. Bukan daripada tangan untuk dijadikan penjunjung, bukan daripada kaki untuk dijadikan pengalas. Tapi daripada sisinya untuk dijadikan teman hidup. Dekat dengan lengan untuk dilindungi dan dekat dengan hatinya untuk dikasihi."


Seorang kawan saya bakal melangsungkan perkahwinan. Barakallahu lakuma..Bestnye, beruntungnya dia dapat wanita solehah. Allah berfirman "Wanita-wanita baik, untuk lelaki-lelaki yang baik. Dan lelaki-lelaki yang baik untuk wanita-wanita yang baik (An-Nur: 26) soso true. Alhamdulillah. Moga kita semua dikurniakan pasangan yang baik, Insyaallah.

“Apabila seseorang dikurniakan wanita solehah,bererti dia telah dibantu menyempurnakan separuh daripada agamanya. Maka takutlah kepada Allah terhadap separuh yang lain.”

- Hadith Ar-Rasul, riwayat At-Tabrani -

Kadang-kadang, kita terlalu bersedih kerana sesuatu perkara. Ditinggalkan seseorang. sape kate ianya mudah. hehhh. but from my experience, back to Allah :") DIA mengetahui segalanya yang nyata dan tersembunyi. Allah kadang-kadang menjauhkan seseorang itu daripada hidup kita atas sebab untuk melindungi kita. SO, berhenti mengejarnya~
Kalau tertulis dia untuk kita, Insyaallah akan bersatu jugaa :) (pesanan buat seseorang, jangan sedih-sedih lagi ye adik!)

“Barangsiapa yang Meninggalkan Sesuatu Karena Allah, Niscaya Allah akan Menggantikan dengan sesuatu yang Lebih Baik darinya.”

p/s: Walaupun ianya perit, bermujahadah la wahai muslimat kerana Allah tidak akan pernah menzalimi dirimu. Waktunya pasti akan tiba dengan izinNya. Yakinlah!

Nabilah Abd. Rahman
030911 @ bedroom
6.30 p.m.

No comments:

Post a Comment