Saturday 31 December 2011

Soup of the soul: The "power" of Greetingggg! :)

Bismillahirrahmanirrahim
(In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful)

Assalamualaikum :D

Senanye tatau nak tulih pe. hehe. sesambil buat keje sekolah yang taksiap nh, sesaje drop to write. take 5 sebentar *padahal dah pening buat keje sekolah nh. hewheww -.-" agak penat skt lately nh. life so far ok. but waiting for up coming changes in life and working especially. yesss. full of challenges. hope can go tru it well. with Allah helps. Insyaallah. Hijrah itu perjuangan!

Working life cam bese. banyak belajar bende-benda baru. Balik rumah penat kadang-kadang teros tito. hehh. sumtime on9 dulu, tgk tb, borak dgn family. Kadang-kadang hp pun tak tengok. apatah lagi nak balas message. even orang PM or masuk chat line dalam FB pun kekadang malas nak reply. apekahh -.-" mesti orang ingat aku sombong kann. tak reply msg, buat derkk jer if org tye. tapi senanye aku tak de bpe ad mud sgt, especially if lelaki msg tampe arah tujuan. means die senanye tatau nak cakap pe kot then tgk aku nye fb chat always on *on 24h cz fon connect to wireless*, dieorng teros masuk line chat. bukannye ape. kekadang tye soalan yang merapu. e.g. dah makan ke, watpe tuh,cane life. erkk. sorry lahh cause sometime diorg tanye bende yang macam annoying. sebab aku tau diorng tatau nak tanye ape. bukan aku tanak layan. tapi tahh, sejak zaman aku dah berubah nh, aku rase bende-bende camgini harus dikurangkan kot. unless if diorng tye bende-benda yang ok. means ada benda nak cakap, then i will reply lahh. tapi bukan yang merapu-rapu especially dr lelaki yg xpenah tego/jarang tego. bukan rase marah atau benci. tapi rase janggal dengan boy yang camgini. bukan anti-lelaki ehh or bukan lesbo. still ade heart feeling lagi. cume rase segan tu kian menebal skt dengan orang yang kita tak comfortable. tak kesah lah nak cakap aku jual mahal ke, murah ke, sombong ke, kolot ke. so, nak mintak maaf awal-awal if tak ter"reply" ye. sorry from the bottom of my heart. Seperti kate kak Fatimah sayang:

"Kalau suka, jumpalah ibu bapa. Sayangnya tiada yang berani, tanda tak bersedia. Kalau tak bersedia, kenapa nak bercinta? Bukankah itu pintu zina semata-mata. Nauzubillah."
(Fatimah Syarha - Pemilik Cintaku setelah Allah dan Rasul)

Senanye bukan tuh main point nak tuleh entry kali nh. Disebabkan tatau nak tuleh ape sangat, nak stori siket pasal the power of greetinggg! cleaner kat tempat keje aku nh semua peramah akak-akak nh and tak lokek dengan greeting people around. even tengok staff ade muke yang tak senyum pun akak-akak nh greet je. jawap tak jawap xkesah lahh. - haa, nh ade kisah seorng pekerja yang siram bunga around our building (org bangladesh taksilap). aku memang tak kesah greeting people nh. one day time aku nak g surau, die tengah siram bunga waktu lunch. aku pun tego lah die, dah makan ke. die cakap belum *sambil senuym geleng-geleng kepala. aku pun senyum lalu beredar. lepas tuh, impact die, everyday if die nampak aku, die akan letak perkakas menyiram or ape-ape yang ada kat tangan die letak ke tepi, pegi dekat depan aku and greet me! - morning lah, evening lahh. hehh. the ting here is as orang dulu-dulu cakap, buat baik tak rugi pun kann :)

Greeting nh paling impact full for me time morning lahh. time nak g keje hari-hari kengkadang takde mud lah, malas lah bagai *hehh alasan banyak cz kne bangun awal kol 5 lebih pepagi. mesti along the way tunggu LRT, meniti jambatan "London Bridge" sampai masuk ke building bank, akan senyum and greet people around. *erkk. tapi kalau lelaki kurang skt lahh. sampai perkerja orang bangladesh kat LRT bandaraya dah kenal, cleaner, polis, etc yang cam muke den kenal. the best thing is when they smile and greet you back. ada satu energy yang tak ternilai harganye - iaitu pertambahan hormon semangat dalam diri *even time tuh mud malas ado. hehhh. lepas hormon tuh meresap, berkobar-kobar lah sikit den nh haa nak poei koje. tulah kuase senyuman and greet - "When you smile, I'll smile"

Lagi satu tak rugi pun greet and senyum kat orang len, if kite perlukan bantuan, or ad bende nak mintak tolong dari staff len, senang orang hulurkan bantuan. bukan nak ambil kesempatan. means that from greeting kite boleh build relationship and reputation with the others. orang kenal kite, senang nak bagi kerjasama. give and take gittew. hehh. lagipun taksalah pun. senyum tuh sedekah. and dapat pahala *depend on niat. jgn lah pulak jumpe org hndsm/cantik je greet. fair and square lah kann



p/s: dah abis story telling. hehh. takdo koje den nh. aiyoyoo. pening balik den nengok lappy nh dok siapkan koje yang bertangguh. hehh. fenin daaa. jommmm sambung balik setelah merapu bagai. hehh.

nabilahabd.rahman
sorry den kolot sikit dok umah dimalam tahun baru.

No comments:

Post a Comment