Sunday 1 April 2012

Watak 'hitam' vs Watak 'putih'

"Baca Quran ni patutnya macam baca novel la. Patutnya lebih lagi daripada itu. Baca Quran ni kena ada feel. Kalau tak, tak bawak makna apa. Kalau orang baca novel tu boleh feel habis sampai nangis-nangis, baca Quran ni patutnya berkali-kali ganda lebih feel daripada itu. Patut habis tisu berkotak-kotak kalau betul-betul boleh hayati kalam Allah ni"

"Tu la. Kadang-kadang kita berlagak. Kalau baca Quran dengan tafsir, kita sentiasa je letak diri kita jadi 'watak putih' dalam Quran tu. Tapi kita lupa, cukup ke kriteria kita nak jadi 'watak putih' dalam Quran tu.? Cukup ke apa yang kita dah buat selama ini untuk dengan bangganya kata 'aku la orangnya yang disebutkan dalam ayat 'wahai orang yang beriman...', 'wahai orang Mukmin'..'golongan-golongan muhsin' tu. Yakin ke kita yang kita ni orang yang Allah sebut dalam Quran tentang orang yang diberi balasan syurga dengan nikmat tak ada limit tu? Betul amal kita cukup untuk jadi orang-orang yang Allah sebut tu?"

"Sepatutnya kita letak sekali diri kita untuk jadi 'watak hitam'. Bayangkanlah yang kita la orang yang disiksa dalam neraka yang Allah describe dalam Quran tu. Bayangkan yang kita la orang yang kena azab. Baru la kita berlumba-lumba nak lari daripada golongan-golongan itu. Kita nh sebenarnya tertipu apabila terlampau berangan sangat yang kita nh 'watak putih', sedangkan amal kita nak melayakkan kita jadi 'watak kelabu' pun tak cukup qualification"

(HLV)
---------------------------------------------

perghhh. sentappp :'(

betul lahhh. kita nh kadang-kadang berangan tak sudah. sobb :/

"...Dan Kami turunkan kepadamu al-Quran untuk menjelaskan segala sesuatu dan petunjuk serta rahmat dan khabar gembira bagi orang-orang yang berserah diri"
(An-Nahl: 89)


I'm sorry, I can't be perfect.

nabilahabd.rahman

No comments:

Post a Comment